Ohjeet omien tapahtumien ilmoittamiseen

Menoks! palvelun käyttöohjeet

Menoks! on Myyrmäen sekä Myyr York Times -lehden levikkialueen (Myyrmäen ja Kivistön suuralueet, Malminkartano, Honkasuo ja Kuninkaantammi) tapahtumista kertova sähköinen tapahtumakalenteri. Kalenteriin tallennetut tapahtumatiedot julkaistaan myös Myyr York Times -lehden Menoks! -palstalla. Lisäksi kalenteri palvelee MYYRMÄKI-liikkeen verkkosivuja ja somekanavia.

1. Palvelun käyttö
2. Rekisteröityminen palveluun
3. Käyttäjätietojen muuttaminen
4. Kirjautuminen palveluun
5. Uusien tapahtumien lisääminen
6. Tapahtumien muokkaaminen
7. Tapahtumapaikkojen lisääminen
8. Viestit palvelun käyttäjiltä

1. Palvelun käyttö

Palvelua voi selata rekisteröitymättä käyttäjäksi, mutta omien tapahtumien tallentaminen edellyttää rekisteröitymistä. Palvelu on käytettävissä tietokoneen lisäksi mobiililaitteilla.

2. Rekisteröityminen

Rekisteröitymin en tapahtuu klikkaamalla ensi päävalikosta kohtaa "Ilmoita tapahtuma", jonka jälkeen sivun oikeaan laitaan ilmestyy uusi valikko. Valitse tästä valikosta kohta "Luo käyttäjätunnus".

Rekisteröitymisvaiheessa sinun tulee ilmoittaa oma nimesi, sähköpostiosoitteesi sekä valitsemasi käyttäjätunnus ja salasana. 

Salasanan tulee olla vähintään 8 merkkiä pitkä sekä pitää sisällään vähintään yhden ison kirjaimen (A,B,C...), yhden pienen kirjaimen (a,b,c...), kaksi numeroa (1,2,3...) sekä kaksi erikoismerkkiä (%,&,#...).

Huomioi että sinulle lähetettävä vahvistusviesti pitää sisällään käyttäjätunnuksen ja salasanan, joten mikäli et halua että lopullinen salasana löytyy sähköposteista käytä rekisteröitymisvaiheessa väliaikaista salasanaa jonka vaihdat myöhemmin uuteen.

Valitse kieli jolla haluat asioida palvelussa. Alkuvaiheessa palvelu on kuitenkin pääosin vain suomenkielinen, mutta ohjeet tullaan kääntämään ruotsin ja englannin kielille.

Halutessasi voi antaa vielä yhteisön (yhdistys, seura, yritys tms.) jota edustat sekä puhelinnumeron josta sinut tavoitta. Nämä tiedot tulevat vain ylläpidon käyttöön, muille käyttäjille näkyy ainoastaan käyttäjätunnus mikäli olet tallentanut omia tapahtumia.

Lopuksi sinun tulee hyväksyä vielä palvelun käyttö- ja tietosuojaehdot.

Tämän jälkeen saat antamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistusviestin, joka pitää sisällään käyttäjätilin vahvistuslinkin. Klikkaa tätä.

Kun rekisteröitymisesi on valmis, voit tallentaa omia tapahtumia. Tarkemmat ohjeet tapahtumien lisäämiseen löytyy alta.

3. Käyttäjätietojen muuttaminen

Voit tarkastella ja muuttaa omia käyttäjätietoja valitsemalla ensi päävalikosta "Ilmoita tapahtuma" ja sen jälkeen oikean laidan valikosta "Muokkaa käyttäjätietojasi."

4. Kirjautuminen palveluun

Rekisteröitymisen ja tilin vahvistamisen jälkeen voit kirjautua palveluun valitsemalla ensin päävalikosta "Ilmoita tapahtuma" ja sen jälkeen oikean laidan valikosta "Kirjaudu palveluun". Muista kirjautua samalla tavalla ulos palvelusta erityisesti mikäli käytät muiden kanssa yhteistä tietokonetta.

5. Uusien tapahtumien lisääminen

Voit lisätä tapahtumaan uusia tapahtumia kun olet ensin kirjautunut palveluun sisään. Ensimmäisellä kerralla sinun tulee myös rekisteröityä ja luoda oma käyttäjätunnus.

Tapahtumien ilmoittaminen tapahtuu valitsemalla ensin päävalikosta "Ilmoita tapahtuma", kirjautumalla sen jälkeen sisään oikean laidan valikon "Kirjaudu palveluun" toiminnolla ja valitsemalla sen jälkeen oikean laidan valikosta "Uusi tapahtuma/Muokkaa tapahtumaa". Tämän jälkeen sinulle avautuu seuraava Yleisnäkymä



Mustasta palkista löytyvät seuraavat toiminnot:

Yleisnäkymä: Palaat yleisnäkymään
Tapahtumasi: Sinun aikaisemmin tallentamasi tapahtumat, joita pääset muokkaamaan
+ Lisää uusi:  Uusien tapahtumien lisääminen
Lisäämäsi tapahtumapaikat:   Täällä voit muokata aikaisemmin lisäämiäsi tapahtumapaikkoja sekä lisätä uusia paikkoja.
Käyttöoikeustasot: Merkityksetön koska käyttöoikeustasoja on toistaiseksi yksi.
Viestit: Sinulle saapuneet sekä lähettämäsi viestit
Apua: Tämä ohje

Lisäksi palkin yläpuolelta löytyy kolme painiketta Profiili, Asetukset sekä Kirjaudu ulos painike.
 
Tapahtuman lisääminen tehdään "+ Lisää uusi" -painikkeella, jolloin sinulle avautuu alla kuvattu näkymä:



 

Täytä lomakkeen kentät alla olevan ohjeen mukaisesti:

Tapahtuma:  Tähän tulee tapahtuman nimi: 
Kategoria: Valitse parhaiten sopiva kategoria
Tapahtumapaikka:  Valitse tapahtumapaikka, mikäli tapahtumapaikkaa ei löydy listasta
käy luomassa uusi tapahtumapaikka alla olevien ohjeiden mukaisesti.
Kieli: Valitse kieli
Alkamisajankohta: Valitse avautuvasta kalenterista päivä ja lisää perään kelloaika hh:mm:ss muodossa.
Päättymisajankohta:  Ilmoita samalla tavalla päättymisajankohta
Tapahtuman kuvaus:  Kirjoita tähän tapahtuman laaja kuvaus. Voit käyttää muotoiluja
(lihavointi, kursiivi, alleviivaus, linkki), mutta älä lisää tässä vaiheessa kuvia.
Tapahtuman lyhyt kuvaus:  Anna tapahtumalle vielä tiivistetty yhden virkkeen kuvaus.
Lisätiedot ja pääsymaksut: Avaa valikko oikean laidan alaspäin osoittavalla "nuoli" -merkillä
Pääsymaksu: Kerro tässä mahdollinen pääsymaksu esim. "20 €"
Lippujen ennakkomyynti: Anna tässä linkki josta lippuja voi ostaa ennakkoon
Pääsymaksu/Vapaa pääsy:  Valitse tästä vielä onko tapahtumaan pääsymaksu vai vapaa pääsy

Tallenna tämän jälkeen tiedot valkoisella "Tallenna" painikkeella, jonka jälkeen voit lisätä kuvat ja mahdolliset videolinkit.



Kuvien lisääminen tapahtuu vetämällä ja tiputtamalla kuvat sille varattuun tilaan tai painamalla sinistä "Upload" -painiketta.
Kuvat on mahdollista tallentaa kolmeen kategoriaan, joiden osalta toimi seuraavasti:

Slideshow  Kuva jonka haluat näkyä tapahtuman pääkuvana (Koko 600 x 450 px (leveys x korkeus))
Gallery Kuvagalleriaan voit tallentaa lisäkuvia
Logo Tallenna yksi neliön muotoinen (500 x 500) kuva, jonka avulla tapahtuma voidaan nostaa yläreunan
suosituimpien tapahtumien joukkoon.

Voit muuttaa kuvalaatikoiden järjestystä hiirellä. Siirrä vasemmalta katsottuna ensimmäiseksi laatikko jossa on logoksi tallentamasi kuva. Voit muuttaa myös kuvien kategorioita jälkikäteen, mutta muista painaa aina muutosten jälkeen mustaa "Tallenna" -painiketta laatikossa.

Lopuksi lisää tapahtuma palveluun painamalla vihreää "Lisää" painiketta.

6. Tapahtumien muokkaaminen

Voit muokata lisäämiäsi tapahtumia jälkikäteen. Muokkaaminen tapahtuu valitsemalla Yleisnäkymän mustasta palkista kohta "Tapahtumasi". Sinulle avautuu lista kaikista lisäämistäsi tapahtumista. Klikkaamalla haluamaasi tapahtumaa, pääset muokkaamaan sen tietoja. Muista tallentaa muokatut tiedot lopuksi valkoisella "Tallenna" painikkeella.

7. Tapahtumapaikkojen lisääminen

Yleisnäkymän mustasta palkista pääset lisäämään uusia tapahtumapaikkoja sekä muokkaamaan aikaisemmin lisäämiesi paikkojen tietoja. Ennen uuden paikan lisäämistä varmista että sitä ei jo löydy palvelusta.



Tapahtumapaikan nimi:  Anna tapahtumapaikan virallinen nimi
Tapahtumapaikan tyyppi: Valitse parhaiten paikkaa kuvaava tyyppi
Kieli Tapahtumapaikan kieli
Tapahtumapaikan kuvaus:  Kuvaile paikkaa lyhyesti
Osoite/Valitse kaupunki Valitse kaupunki: Vantaa, Espoo, Helsinki
Katuosoite: Anna katuosoite muodossa katuosoite, postinumero ja postitoimipaikka
Etsi osoite kartalta Mikäli ohjelma ei paikanna kartalla automaattisesti oikeaan paikkaan,
voit etsiä tässä paikkaa katuosoitteella.


Lopuksi lisää paikka palveluun vihreällä "Lisää" -painikkeella.

8. Viestin palvelun käyttäjiltä

Tapahtumia selaavat voivat lähettää tapahtumien järjestäjille viestejä lisätietojen kysymiseksi. Järjestäjät voivat vastata näihin viesteihin. Viiestit näkyvät yleisnäkymän kohdassa Viestit.

Tulosta